- Ford presenteerde woensdag zijn nieuwste volledig elektrische model: de Capri.
- De elektrische SUV heeft een indrukwekkende actieradius van 627 kilometer.
- Business Insider Nederland bespreekt wat je nog meer moet weten over deze sportief ogende Ford.
- Lees ook: De MINI Countryman SE ALL4 is bijna geen Mini meer te noemen, maar dat is niet slecht
Nadat de klassieke Mustang van sportwagen naar elektrische SUV is omgetoverd, past Ford datzelfde trucje nu ook toe op de Capri. En dat gaat ook in dit geval niet zonder de nodige referenties naar het model dat in de jaren 70 populair was.
Dit keer valt de Capri vooral op door zijn hoge actieradius van 627 kilometer uit een 77 kWh-accupakket. Dat is iets meer dan de 602 kilometer die de Ford Explorer, die op hetzelfde platform gemaakt is, haalt.
Maar er is meer dat je moet weten over de nieuwe Ford Capri, waaronder natuurlijk de verwijzingen naar het verleden en het prijskaartje. Bekijk de slideshow hieronder!
Bekijk de nieuwe elektrische Ford Capri, met een actieradius van ruim 600 km
Bekijk de nieuwe elektrische Ford Capri, met een actieradius van ruim 600 km
-
Wat Ford met de Mustang deed, doet het nu ook met de Capri: het transformeert een klassieke sportwagen om in een volledig elektrische SUV.
Foto: Ford
-
Wat je daarvan vindt, is aan jou. Wij nemen je in ieder geval even mee langs dit nieuwe elektrische model van Ford en vertellen je wat je moet weten.
Foto: Ford
-
Maar voordat we de diepte in duiken is het wellicht nog even leuk om aan te stippen dat Ford niet blindelings de naam Capri op een SUV heeft geplakt. De nieuwe EV heeft wat referenties naar de klassieker.
Neem deze vier lampen, die speciaal zo gevormd zijn dat ze ietwat weghebben van de lampen op de originele Capri.
Foto: Ford
-
En ook de aflopende daklijn is volgens Ford een eerbetoon aan de daklijn van de Capri.
Foto: Ford
-
Natuurlijk zien we dezelfde lampen ook terug aan de achterkant, wederom een referentie naar…
Foto: Ford
-
Maar als je goed kijkt, dan is de hele grille van de Capri een verwijzing naar het origineel. Kortom: de auto uit 1970 is toch nog op enige manier terug te vinden in het nieuwe model.
Dat maakt het wellicht grappiger dat deze Capri onderhuids een Volkswagen is, want hij rol op het MEB-platform dat we kennen van de Volkswagen ID-serie.
Foto: Ford
-
Dan door naar waarschijnlijk hetgeen je al in de kop hebt gezien: de actieradius van meer dan 600 kilometer, 627 WLTP-kilometers om precies te zijn.
Deze actieradius haalt de Capri uit een accupakket van 77 kWh, waarmee de SUV in staat moet zijn om gemiddeld zo’n 12,2 kWh per 100 kilometer, of 1 kWh op 8,1 kilometer te kunnen halen.
Foto: Ford
-
Die relatief hoge actieradius wordt mede mogelijk gemaakt door deze aerodynamische wielen. Dit zijn namelijk geen plastic kappen die afneembaar zijn, maar echte lichtmetalen wielen.
Standaard krijgt de Capri 19 inch geleverd, optioneel is dit te vergroten naar maximaal 20 inch.
Foto: Ford
-
Het 77 kWh-accupakket zit ook niet in het basismodel verwerkt. Die krijgt een 52 kWh-pakket. De actieradius van deze variant is nog niet bekendgemaakt.
Het basismodel is uitgerust met een 170 pk sterke elektromotor op enkel de achteras.
Foto: Ford
-
De dikste variant krijgt een accupakket van 79 kWh en een elektromotor op elke as, waardoor hij in totaal 340 pk heeft.
De actieradius ligt iets lager dan die van zijn goedkopere broertje: 591 km.
Foto: Ford
-
Daarnaast hebben de drie varianten ook allemaal hun eigen laadsnelheid. De instapper piekt bij 115 kW, de middenmotor op 135 kW en het topmodel haalt 185 kW.
Aan de reguliere laadpaal komt de snelheid niet boven de 11 kW voor alle modellen.
Foto: Ford
-
In het interieur vinden we natuurlijk een groot aanraakgevoelig scherm van 14,6-inch. Daarop is vrijwel alles in de auto te regelen.
Maar op het stuur zijn nog wat knoppen te vinden, en daarachter gelukkig ook nog een scherm voor de nodige informatie.
Foto: Ford
-
Leuk detail is dat het middenscherm rechtop te zetten is. Als je dat doet verschijnt hierachter een kleine ruimte waar je wat spullen in kunt verbergen.
Deze ruimte wordt bij het afsluiten van de auto ook vergrendeld, zodat je spullen hier extra veilig liggen opgeborgen.
Foto: Ford
-
Ook in het interieur is nog een kleine verwijzing naar de originele Capri te vinden: de twee kleine ronde gaatjes in het aluminium gedeelte van het stuur.
Foto: Ford
-
Optioneel is er te kiezen voor een 10-speaker sound system van Bang & Olufsen. Daarbij hoort niet alleen een subwoofer, maar ook deze in het dashboard geïntegreerde soundbar.
Foto: Ford
-
Dan sluiten we af met de belangrijkste gegevens van allemaal: de prijzen. De Capri met middenmotor is op dit moment te bestellen voor een vanafprijs van 47.850 euro. De levering zal ergens in november plaatsvinden.
De goedkopere varianten zullen ergens volgend jaar verschijnen. Ford zal op een later moment ook deze prijzen communiceren.
Foto: Ford